Saturday, April 08, 2006

Calitate si sport la maxim
Istoric O poveste de succes. Astfel s-ar putea descrie istoria lui Bayersche Motoren Werke, adica BMW, istorie care si dupa de aproape 90 de ani nu si-a pierdut din interes. O istorie plina de inovatii si vehicule exceptionale automobile, motociclete si motoare de avion. O istorie a oamenilor vizionari si cu creatii de pionierat. O istorie vie, vibranta. Dar sa depanam firul povestii… La 7 martie 1916 este infiintata uzina de avioane din Bayern (BFW) care incorporeaza uzina Otto. Pe 21 iulie 1917, Rapp Motorenwerke este redenumita Bayerische Motoren Werke GmbH. Nu dupa mult timp, inginerul de avioane Max Friz se alatura lui Rapp ca si constructor de avioane, iar prezenta lui se dovedeste de bun augur pentru ca el va crea carburatorul BMW de mare altitudine, aspect care indreptateste compania sa revendice primul sau record mondial in 1919. In acelasi an, inginerul austriac de avioane si locotenent Franz Josef Popp se alatura Uzinelor de Motoare Rapp pentru a supraveghea calitatea motoarelor de avion. Si tot atunci, acesta este numit primul sef BMW GmbH, iar in 1918 este ‘’uns’’ director general. Popp prezideaza peste ascensiunea BMW de la o marca nationala la una de talie europeana, pana in 1942 cand este fortat de autoritatile naziste sa demisioneze. Pe 9 iunie 1919, pilotul de teste Franz Zeno Diemer zboara cu un avion echipat cu motorul IV si stabileste un nou record de altitudine. Pe 17 iunie il imbunatateste si atinge 9760 metri, intr-un zbor de 87 de minute. Pentru ca Germaniei postbelice nu ii este permis accesul in Federatia Aeronautica Internationala, recordul nu este oficial recunoscut. In 1933, BMW incepe sa construiasca automobile, cu inovatii tehnologice si design modern. Vehiculele marcii includ nu numai motorul cu sase cilindrii si o caroserie compacta, dar si grila dubla a marcii. Modelul 303 este prima masina prototip a companiei. Tot in 1933, apare primul motor V12 cu injectie directa, variatie a motorului de avion IV. Inginerii BMW experimenteaza metoda procesarii combustibilului pentru a a se asigura ca toti cilindrii sunt umpluti egal. In 1937, intra in productie motorul stea cu noua cilindrii, alimentati prin injectie directa. Constructia de automobile se sisteaza brusc din motive necunoscute. Dupa trei ani insa, BMW reia fabricarea acestora, iar in 1954 compania incepe productia motorului V8 din aluminiu. Acest ansamblu fin combina puterea cu silentionzitatea. Initial dezvolta 100CP si propulsa un BMW 502 la o viteza de 160 km/h. Mai tarziu, modelul 507 atingea o viteza de 220 km/h. Urmeaza BMW 1600 Ti, 2002Ti si 2002 Tii, unde al doilea I reprezinta injectia de combustibil, deci mai multa putere. Cei 130 CP ii ofera lui 2002 Tii temperament, care, in combinatie cu habitaclul elegant, il ajuta sa atinga o viteza maxima de 190 km/h. in cursele de masini, acest model ajungea la 135 CP. Sub sloganul ‘’ Cea mai buna si mai performanta masina germana’’, BMW lanseaza in 1934, modelul 303, ieftina in exploatare si intretinere, automobil care performeaza cu motorul de 1,2 l in sase cilindrii. Acest model avea un sasiu tubular, iar gura dubla de aerisire din fata indica deja directia simbolului marcii. Elegant, confortabil, varf de gama, perfect pana la ultimul detaliu. Cat despre tehnologie, ce sa mai vorbim…o adevarata opera de arta. Cu alte cuvinte, Seria 7. Lansat in 1977, aceasta serie este una dintre cele mai prestigioase masini de lux, cu vanzari pe masura. Din pacate, criza petroliera forteaza BMW sa-si regandeasca conceptul motoarelor. Munca incepe din 1975 cu un motor Diesel care imbina consumul mic cu performante imbatabile si functionare fina. 1983 este anul in care apare BMW 524td, prietenos cu mediul si care intra in productia de masa. Motorizarea Diesel d ebuteaza pe Seria 3 in 1985. Lansarea lui X5 stabileste BMW ca o forta recunoscuta pe piata SUV-urilor, de importanta majora in SUA, acolo unde cumparatorii vor vehicule off-road care sa poata rula pe orice suprafata, dar care sunt agile ca un sedan clasic. Succesul in competitii era forma principala de reclama a constructorilor de la inceputul acelor ani, iar BMW nu putea sa faca exceptie. Dupa modelul R20, primele victorii sunt inregistrate de R37, un model modificat, cu motor sport de 16CP. In acelasi an, compania dezvaluie modelul R39 cu motor de 250cmc care-I aduce succes instantaneu luiJosef Stelzer in Campionatul German. Pana in 1929, cadrul motocicletelor este facut din tuburi sudate, in mare parte ca cele de biciclete. Pentru a incetini cresterea in greutate si forta, cadrul produs de BMW intre 1929 si 1934 pentru modelele R11 si R16 sunt din placi d eotel cu rezistenta torsionala crescuta care sunt nituite si sudate. Astfel, suspensia inadecvata pentru motociclete este de domeniul trecutului. Recordurile de putere de la BMW sunt spulberate in 1996 cu lansarea lui K1200 RS, care adauga un maxim de 30% precedentului de 100Cp. In 1997, BMW dezvaluie peimul sau cruiser, R1200 C, cu un ampatament generos de 165 cm. La asta se adauga o gama larga de optionale, echipament ideal riderilor si accesorii bogate graviteaza in jurul programului BMW cruiser. La cea de-a 75 aniversare, vanzarile anuale de moto au depasit pentru prima data 60.000 de unitati. In toamna, BMW K1200 LT, model touring de lux si R1100 S model sport conduc expozitia la cel mai mare show de motociclete INTERMOT. Inceputul de mileniu este marcat de noua generatie cu un singur cilindru, BMW F650 GS. Boxerul cu doi cilindrii este imprumutat roadsterului R1150. Totodatza. In premiera mondiala BMW prezinta sistemul de frana integral cu patru cilindrii, iar tourerul K1200LT castiga un sistem de navigatie. Concluzii: Quod erat demonstrandum. Ceea ce era de demonstrat, BMW a demonstrat. Dar. In ciuda succesului rasunator, compania isi va continua drumul ascendent. Pana unde? Pana cand? Pana nu va mai fi nimic de demonstrat
Cel mai mic BMW ofera destule noutati, cum ar fi disel-ul, care nu straluceste doar in reclame... Inlocuirea vechiului model 3 de la BMW a fost realizata pas cu pas. Dupa limuzina si combi, bavarezii au lansat anul trecut coupe si cabrio. Firma din Munchen a inceput deja sa lucreze la detalii. Astfel, modelul Touring, denumirea celor de la BMW pentru versiunea combi, a primit o optiune de tractiune 4x4. Seria coupe va fi intarita in aceasta toamna cu modelul sport M3. In felul acesta paleata de motoare se va intinde de la 77 kw (150 cp) ai versiunii 316i pana la cei 252 kw (343 cp) ai lui M3. deoarece pretul carburantului este in continua crestere, se discuta tot mai mult despre motoarele diesel. Oferta BMW cuprinde in cadrul seriei 3 doua exemplare de lux, si anume o varianta de 2 litri si 4 cilindri cu 100 kw (136 cp) si ovarianta de 3 litri in 6 cilindrii cu 135 kw (184 cp) pentru versiunea 330d la care impresioneaza mai mult cuplul de 390 Nm in fata puterii deloc neglijabile de 184 cp. Cu asemenea performante limuzina se propulseaza cu viteza ametitoare chiar si pentru anumite motoare pe benzina. 227 km/h este viteza maxima iar 7,8 secunde sunt necesare pentru a atinge 100 km/h. Uimitor e faptul ca acest diesel dotat cu tehnica Common Rail are nevoie de un nivel de turatie relativ ridicat. Abia dupa ce a depasit un nivel de 2500 de turatii lucrurile incep sa mearga intradevar bine. Reglajul sportiv al cutiei de viteze consoneaza armonic cu celelalte reglaje. Atat de mult temperament se va regasi, desigur, la nota de plata, a consumului de carburant. Cei 8,5 litri nu pot fi insa atinsi, iar cei 7,4 litri la 100 km realizati in cadrul testului de 330d sunt vizibil sub media clasei de automobile careia ii face parte. Daca pretul optiunilor suplimentare nu ar atat de piperat, ajungandu-se lejer la un pret final de 40.000 €, acest BMW ar fi, fara indoiala, masina ideala pentru cumparatorii cu inclinatii sportive. Dar de ce ar trebui sa fie cel mai puternic diesel o dotare suplimentara in cadrul unei serii care se bucura de reputatia de a fi destul de scump? Totusi, pentru banii dati, clientul primeste destule in schimb de pilda, o excelenta calitate a prelucrarii sau un tren de rulare reglat extrem de echilibrat si suficient de bine pregatit pentru un ritm alert, indiferent daca este vorba de autostrada sau de o simpla sosea nationala. Si asta - in conditiile in care confortul nu va fi afectat in prea mare masura. Mai departe bordul acestui model, poate fi considerat a fi unul dintre cele mai bine proiectate din punct de vedere ergonomic din cate exista pe piata - exceptand, bineinteles, bordurile masinilor de curse. Fotoliile sunt excelent tapitate, volanul este super-reglabil atat in adancime, cat si in inaltime-facilitati care permit chiar si unui sofer masiv sa nu se simta ingradit, gasindu-si lesne pozitia ideala. Din pacate, vizibilitatea in spate este destul de proasta , desi tetierele sunt destul de inguste. Acest lucru ingreuneaza, in primul rand, manevrele de parcare, manevre impiedicate in continuare de marginea prea ridicata a portbagajului, care are un volum de 405 litri. In caz de nevoie, bancheta din spate poate fi rabatata. Daca sunteti de parere ca spatiul oferit de aceasta versiune nu este suficient, atunci ar trebui sa luati in considerare achizitionarea unei versiuni touring. Cei 1345 litri cat masoara capacitatea portbagajului nu constituie in sine un record dar inseamna destul de mult spatiu.

No comments: